Social media - zrozumieć ideę
Konto na portalu społecznościowym to już standard. Modne social media to doskonała platforma komunikacji, ale czy właściwie ją wykorzystujemy?
Funkcje, jaką pełnią social media, można zasadniczo podzielić na trzy obszary:informacyjne, integracyjne oraz kontrolne. Część informacyjną stanowią wszystkie elementy budujące wizerunek. Tu chwalimy się sukcesami, publikujemy zdjęcia, informujemy o nagrodach i wyróżnieniach. Ogromną zaletą jest szybkość dotarcia informacji i dowolność w kreowaniu jej treści. Tym sposobem tworzymy pożądane publicity wokół naszych usług i produktów. Ten obszar to nieoceniona wartość dodana i obecnie jedyne narzędzie, które w możliwie najkrótszym czasie pozwoli nam rozprzestrzenić informacje do szerokiego grona odbiorców (oczywiście pod warunkiem satysfakcjonującej liczby lajków i obserwujących). Część informacyjna zdaje się być najintensywniej wykorzystywana przez firmy. Aktywność, mimo iż wysoce wskazana, musi być jednak umiejętnie wyważona, tak, aby ilość publikowanych treści nie odbiła się na ich jakości. Selekcjonujmy informacje, piszmy więc o tym co ważne,
a jeśli już generujemy treść”zaczepne”, niech mają one polot i pomysł. Dążmy
do nawiązania dialogu, idealnie przydają się tutaj pytania otwarte, wszelkiego rodzaju sondy
i konkursy.
Tworzenie społeczności wokół firmy, zjednywanie zwolenników oraz przychylności opinii to funkcja integracyjna i tu wspomniana aktywność naszych fanów jest punktem wymiernym naszych działań. Pamiętajmy bowiem, że zgromadzone lajki to nie wszystko, o wiele ważniejsze jest nawiązanie więzi pomiędzy firmą a użytkownikiem portalu. O tym wiele firm wydaje się zapominać.
Funkcja kontrolna pozwala na swoiste badanie oczekiwań rynku. Czytając na bieżąco opinie
i sugestie, jesteśmy w stanie odpowiednio reagować i uelastyczniać naszą strategię działań. Większość administratorów konta usuwa negatywne komentarze, dobrze jest jednak zmierzyć się z nieprzychylnymi opiniami. Nastawionych negatywnie adwersarzy traktujmy rzeczowymi argumentami, odwołując się do przykładów i materiałów, które łatwo i szybko można zweryfikować. W całym zamieszaniu z social media, brakuje jednego ważnego aspektu. Przykładowy facebook nie ma stanowić propagandy sukcesu, ma być narzędziem i elementem jednym”z” budujących strategię marki. Nie skupiajmy się wyłącznie na części informacyjnej, pielęgnujmy obszar kontrolny, albowiem w dłuższej perspektywie nasza dbałość o szczegóły
i wyciąganie odpowiednich wniosków, przyniesie bardziej wymierne korzyści.